Untuk memulakan bisnes pertama, stop lah untuk menyewa premis terlebih dahulu

Untuk memulakan bisnes pertama, stop lah untuk menyewa premis terlebih dahulu. Bila dengar orang sebut "saya ingin bantu anak-anak muda, bumiputera untuk memulakan perniagaan. Maka saya sediakan ruang untuk berniaga dengan sewaan sekian-sekian ratus ringgit sebulan". Amaran! 1. Jangan cepat-cepat ambil keputusan untuk sewa premisnya. 2. Ini sebenarnya mungkin hanya beri kelebihan untuk dia kurangkan liabiliti bisnes nya. 3. Juga mendapatkan untung daripada anda yang baru belajar untuk berniaga. Jika anda berani buat sewaan sebulan RM300 hingga RM500 sebulan sebagai bisnes pertama,  Mengapa anda tidak mulakan dari rumah? Sewa rumah ada yang bermula RM400 hingga RM700 sebulan. Atau masih menetap di rumah ibubapa? Boleh tidur lena sambil business from home. Zaman kini semuanya hujung jari. Bisnes makanan? No problem! Collab dengan Food Panda. Collab dengan runner-runner. Daftar sebagai partnee foodpanda merchant (home-based pun boleh) https://therohani.com/cara-daftar-foodpanda

"Bapa, gambar bah Alzam"

Aku ambil kesempatan untuk mengajar kepada anak ku. 

Bukan semua benda kita mahu, kita mesti beli.

"Pa, tiada selipar dia tu kan".

"Lain kali kalau Alzam ada selipar yang tidak pakai, sedekah saja sama orang yang perlu. Jangan minta beli beli beli. Kita bukan orang kaya".

"Iya... Kesian dia kan".

Dia pun bisik dengan aku. "Pa.. gambar ba alzam".

Dia pun berdiri sebelah budak tu, lalu aku cepat-cepat tangkap gambar mereka berdua.

Sebelum aku hulur sedikit wang, aku minta mereka untuk menyanyi. Tapi mereka malu-malu untuk menyanyi.
.

Lain orang, lain persepsi. Itu semua terpulang pada diri kita sendiri. Kehadiran mereka tidak bisa buat aku elak dan lari daripada mereka.

Paling teruk jika aku memberi contoh dengan layani mereka seperti tiada nilai, lalu anak aku mencontohi benda buruk yang aku lakukan. Aku tidak ingin begitu.

Layani kami sebaiknya ya anak. Begitu dong..

Comments

Popular posts from this blog

Permohonan i-Sinar KWSP Dibuka. Bagaimana daftar i-Sinar?

Bagaimana cara daftar i-Sinar KWSP?

Bagaimana daftar program SAVE 2.0 rebat RM200 SHOPEE?