Untuk memulakan bisnes pertama, stop lah untuk menyewa premis terlebih dahulu

Untuk memulakan bisnes pertama, stop lah untuk menyewa premis terlebih dahulu. Bila dengar orang sebut "saya ingin bantu anak-anak muda, bumiputera untuk memulakan perniagaan. Maka saya sediakan ruang untuk berniaga dengan sewaan sekian-sekian ratus ringgit sebulan". Amaran! 1. Jangan cepat-cepat ambil keputusan untuk sewa premisnya. 2. Ini sebenarnya mungkin hanya beri kelebihan untuk dia kurangkan liabiliti bisnes nya. 3. Juga mendapatkan untung daripada anda yang baru belajar untuk berniaga. Jika anda berani buat sewaan sebulan RM300 hingga RM500 sebulan sebagai bisnes pertama,  Mengapa anda tidak mulakan dari rumah? Sewa rumah ada yang bermula RM400 hingga RM700 sebulan. Atau masih menetap di rumah ibubapa? Boleh tidur lena sambil business from home. Zaman kini semuanya hujung jari. Bisnes makanan? No problem! Collab dengan Food Panda. Collab dengan runner-runner. Daftar sebagai partnee foodpanda merchant (home-based pun boleh) https://therohani.com/cara-daftar-foodpanda

2 TEKNIK MENYIMPAN YANG BIJAK UNTUK MEREKA YANG BERUMAHTANGGA


Penceramah² aset kata, orang mindset miskin saja yang suka simpan duit 'bawah bantal'. 

Orang kaya akan belanja duit tu mereka ke dalam bentuk pelaburan/aset.

Itu mereka yang kata..
.
.

Saya pernah tengok budak² pecahkan tabung duit syiling. Kemudian budak² tu tukar duit syiling kepada duit kertas dengan pakcik kedai runcit.

Duit tukar duit.. kemudian duit tu dibelanja untuk beli keropok, aiskrim. Kemudian duit itu habis begitu saja. Rugi masa menyimpan.

ELAKKAN KERUGIAN!

Jadi, 2 tips ni saya share supaya kita amalkan menyimpan duit secara berkualiti dan bijak.

PERTAMA
Wujudkan tabung duit anak².

Kadang² anak² saya akan terima sejumlah duit daripada pasangan suami isteri yang belum menimang cahaya. Sebagai tanda syukur mereka dan mengharap amalan mereka tu boleh bawa rezeki zuriat.

Kemudian, setiap perayaan selalunya anak² akan dapat 'angpaw'. Angpaw tu bukan mama bapa yang habiskan ya. Simpan masuk ke dalam tabung.

KEDUA
Buat challenge suami isteri. Penuhkan tabung duit dengan duit kertas RM5 atau RM20. Challenge biar kreatif barulah seronok!
.
.
SIMPAN DENGAN BIJAK
Simpanlah Emas untuk masa depan. Kita tidak akan dapat simpan emas tanpa duit untuk membelinya.

Sekarang, jika kedua² tabung tips PERTAMA dan KEDUA di atas penuh, whatsapp saya untuk order 1gram Emas 999.9% tulen Goldbar. Harganya lebih murah dari pasaran, jimat.

Jika tabung itu milik anak sulung, belikan dia emas.

Jika tabung itu milik anak bongsu, belikan dia emas.

Ajarkan mereka untuk kumpul emas dari duit simpanan, InshaAllah mereka akan jadi orang paling senang berbanding sebaya² umur mereka nanti besar kelak.

Comments

Popular posts from this blog

Permohonan i-Sinar KWSP Dibuka. Bagaimana daftar i-Sinar?

Bagaimana cara daftar i-Sinar KWSP?

Bagaimana daftar program SAVE 2.0 rebat RM200 SHOPEE?